Ngành Công nghệ thông tin
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Information technology (it) application onconservation and promotion of cultural values in ethnic minorities areas(Khao học Giáo dục và Công nghệ, 2023-03-20) Doan, Thanh Thuy; Le, Thi Thuy LinhCulture of Vietnam's ethnic minorities is an important component of the Vietnamese culture, diverse and imbued with national identity. Preserving and promoting the traditional cultural values of ethnic minorities is one of the goals prioritized by the Vietnamese Communist Party and State, and also a fundamental, long-term and urgent strategic issue in the contemporary period. Currently, the 4th Industrial Revolution’s existence has a profound impact on the socio-economic life of the country, thereby promoting the application of information technology in conservation and promotion of ethnic minorities’ cultural values is an inevitable trend, creating high efficiency and ensuring sustainability.Item Ứng dụng công nghệ thông tin trong giáo dục đại học(Tạp chí Nghiên cứu Khoa học công đoàn, 2022-08-30) Nguyễn, Thị Thanh Thảo(CNTT) Công nghệ thông tin là sản phẩm tuyệt vời đem đến cho nhân loại với những đóng góp rất lớn cho sự phát triển toàn diện của thế giới. Ngày nay, đi kèm với sự phát triển của thời đại, CNTT như một người “trợ lí đắc lực” cho mọi kế hoạch của sự phát triển ấy. Giáo dục cũng như những lĩnh vực khác như kinh tế, văn hóa càng đẩy mạnh việc phát triển của công nghệ thông tin thì càng nhanh chóng tiến đến sự thành công. Con người càng hiện đại, xã hội ngày càng hiện đại, thế giới ngày càng làm mới thì cách giáo dục cũng cần nhanh chóng và có sức lan tỏa sâu rộng. Đặc biệt đứng trong bối cảnh giáo dục hiện nay thì CNTT càng có vai trò đặc biệt quan trọng.Item Ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học(Tạp chí Thiết bị Giáo dục Việt Nam, 2023-02-02) Nguyễn, Hoài Phương; Nguyễn, Huy KhôiItem Ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học tiếng Anh theo định hướng phát triển năng lực người học(Tạp chí Thiết bị Giáo dục Việt Nam, 2023-04-10) Võ, Thị Kim ThảoCurrently, the application of information technology in foreign language teaching in general and English teaching in particular is increasingly popular in educational institutions. With its advantages, it helps to enrich lesson contents, make teaching and learning more effective through updated and vivid materials, and contribute to changing traditional teaching methods as well, create completely modern teaching methods. The article introduces some tools and applications to support the process of teaching English listening, speaking, reading and writing skills, contributing to the development of learners’ capacity.Item Ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học ở bậc đại học và cao đẳng trong bối cảnh Cách mạng công nghiệp 4.0(Tạp chí Thiết bị Giáo dục Việt Nam, 2022-12-29) Lê, Văn Thắng; Nguyễn, Minh TúItem Ứng dụng công nghệ thông tin trong đánh giá định hướng phát triển năng lực toán học.(HNUE JOURNAL OF SCIENCE, 2023) Trần, Cường; Lê, Thúy DiệuBài báo này nhằm tìm hiểu về một số xu thế ứng dụng công nghệ thông tin (CNTT) vào quá trình đánh giá định hướng phát triển năng lực toán học. Các tác giả cũng phân tích những chuyển dịch căn bản từ đánh giá (ĐG) kiến thức, kĩ năng sang ĐG theo định hướng năng lực toán học (NLTH) như một định hướng thực hiện ĐG trong dạy học môn Toán. Qua những phân tích lí luận kết hợp với tổng kết kinh nghiệm chúng tôi đã đề xuất ba biện pháp khả thi trong thực hành ĐG có ứng dụng CNTT như sau: tối ưu hóa các bài kiểm tra trắc nghiệm, tăng cường ĐG đồng đẳng - tự ĐG, đa dạng hoá các nhiệm vụ học tập với đa phương tiện.Item Ứng dụng công nghệ thông tin trong công tác bồi dưỡng nghiệp vụ sư phạm cho giáo viên tiếng Anh ở Việt Nam(HNUE JOURNAL OF SCIENCE, 2023) Thái, Thị Cẩm TrangỨng dụng Công nghệ Thông tin (CNTT) trong dạy học có ý nghĩa hết sức quan trọng trong công tác bồi dưỡng giáo viên tiếng Anh ở Việt Nam nhằm đáp ứng yêu cầu cải cách giáo dục của nước nhà. Nghiên cứu này sử dụng phương pháp nghiên cứu kết hợp hội tụ (convergent mixed-methods design) để tìm hiểu nhận thức của các giáo viên dạy tiếng Anh bậc phổ thông và các giảng viên dạy tiếng Anh bậc đại học về các vấn đề liên quan đến công nghệ và tích hợp công nghệ trong công tác bồi dưỡng Nghiệp vụ sư phạm cho giáo viên tiếng Anh. Dữ liệu được thu thập từ cuộc khảo sát với sự tham gia của 60 giáo viên tiếng Anh tham gia khoá bồi dưỡng Nghiệp vụ sư phạm và các cuộc phỏng vấn trực tiếp với 3 giảng viên tham gia giảng dạy trong khoá bồi dưỡng đó. Kết quả nghiên cứu cho thấy các giáo viên tiếng Anh đã nhận được những cơ hội quan trọng để tìm hiểu về kiến thức liên quan đến CNTT trong chương trình bồi dưỡng của họ. Kết quả nghiên cứu cũng cho thấy một số yếu tố quan trọng ảnh hưởng đến việc tích hợp CNTT vào quá trình đào tạo bồi dưỡng giáo viên, đặc biệt là các yếu tố liên quan đến giảng viên, giáo viên trong quá trình giảng dạy, việc cung cấp tài nguyên và các chính sách liên quan đến CNTT.Item Ứng dụng công nghệ thông tin hỗ trợ hoạt động kiểm tra, đánh giá thường xuyên trong dạy học Lịch sử ở trường trung học cơ sở(Tạp chí Thiết bị Giáo dục Việt Nam, 2023-01) Nguyễn, Chí; Nguyễn, Thành NhânTesting and assessment is an important and indispensable step in the teaching process. Assessment is considered an important tool mainly to determine the cognitive capacity of learners and adjust the teaching process. Innovation in examination and assessment will create a driving force to promote innovation in teaching methods, contributing to improving quality and ensuring educational goals. With the trend of strong application of information technology in the teaching process of teachers, along with software for compiling lectures, software used in testing and evaluation are increasingly popular. The article proposes a number of measures to apply information technology to support regular testing and assessment in teaching History in secondary schools.Item Thực trạng ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học tiếng Anh theo định hướng phát triển năng lực sinh viên đại học(Tạp chí Thiết bị Giáo dục Việt Nam, 2023-06) Nguyễn, Thị Thu HươngThe article uses the written survey method to survey 104 lecturers in order to assess the current status of information technology application in English teaching in the direction of developing university students’ capacity. The results of this study show that the majority of lecturers believe that the application of information technology plays an important role in teaching English in the direction of developing university students’ capacity, but understand the concept of technology application. Information in teaching English in the direction of developing university students’ ability is only average. All lecturers apply information technology in teaching English in the direction of developing university students’ capacity, but only apply information technology in teaching English in the direction of developing university students’ competencies in university. average level (mean average=2.22). The factor “Lecturers’ understanding of the concept of information technology application in teaching English in the direction of developing university students’ ability” has the most influence and the factor “Ability to apply information technology in English teaching by lecturers” has the least influence on the current situation of information technology application in English teaching in the direction of developing university students’ competence.Item The Effective Use of Information Technology and Interactive Activities to Improve Learner Engagement(MDPI, 2020-10-25) Ullah, Abrar; Anwar, SajidStudent engagement in the learning process is the key to successful delivery of teaching and learning. Teachers face several challenges to engage learners in different disciplines, including computer science. This research conducts a review of BSc (Computer Science) programmes and introduces interactive activities to enhance learner engagement. The study was conducted using a repeated measure design involving 24 participants. The findings revealed that the use of technology, and collaborative and interactive activities in groups may positively influence learner engagement. The participants’ feedback before and after introduction of group tasks and interactive activities showed a significant (p < 0.001) and increasing trend in response to questions-related learner engagement. The participants agreed that their learning experience and engagement enhanced with the use of technology and interactive and collaborative activities.Item Sử dụng công nghệ thông tin trong dạy học Địa lí ở trường trung học phổ thông: Thực trạng và một số khó khăn của giáo viên(Tạp chí Thiết bị Giáo dục Việt Nam, 2023-02) Nguyễn, Văn Thái; Đoàn, Thị ThôngThe article presents the results of research and analysis of the current situation as well as the views of high school teachers on using elements of information technology in teaching Geography. The survey results show the prevalence and diversity of the use of information technology in teaching Geography in all stages of design, teaching and assessment. Along with that, acknowledge the positive feedback of teachers regarding the use of ICT in teaching as well as their difficulties in using information technologyItem Nâng cao hiệu quả quản lý ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học ở các trường tiểu học huyện Tuyên Hóa, tỉnh Quảng Bình(Tạp chí Thiết bị Giáo dục Việt Nam, 2023-07) Đinh, Thị Thúy HàNgày nay trên đà phát triển không ai có thể phủ nhận được những lợi ích của công nghệ thông tin đem lại, nó được sử dụng trong rất nhiều các lĩnh vực như: kinh tế, văn hóa, chính trị và giáo dục,… Việc sử dụng công nghệ thông tin vào giảng dạy đã và đang đem lại rất nhiều lợi ích thiết thực giúp cho người dạy và người học tiếp cận với tri thức một cách dễ dàng và sinh động hơn. Bài viết, đề cập đến thực trạng quản lý hoạt động ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học ở các trường trên địa bàn huyện Tuyên Hóa. Từ đó, đề xuất các biện pháp để nâng cao hiệu quả công tác quản lý ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học nhằm nâng cao chất lượng dạy học.Item Một số kĩ năng ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học của giáo viên toán ở trường trung học phổ thông(Tạp chí Thiết bị Giáo dục Việt Nam, 2023-03) Đặng, Trung VănIdentify 3 skills in applying IT in the teaching of mathematics teachers in high schools including: the skill to use mathematical software to describe the problem, the skills to interact with the problem model on computers. These skills are in line with the high school teacher career standard and meet the practical needs of applying IT into teaching Mathematics in the world as well as in Vietnam.Item Một số giải pháp nâng cao khả năng sử dụng công nghệ thông tin để phát triển năng lực tự học cho sinh viên(Tạp chí Thiết bị Giáo dục Việt Nam, 2023-07) Nguyễn Văn, ThếSelf-study ability plays an extremely important role in the learning process of students, helping them to deeply understand, expand, consolidate and memorize knowledge, thereby being able to apply learned knowledge into solving new learning tasks. Information technology makes an important contribution to the development of students' self-study ability. The article focuses on clarifying the role of information technology in improving students' self-study ability and proposing some solutions to improve students' ability to use information technology in the learning process.Item Linh hoạt ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học(Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 2023-03-07) Trần, TuyếnCurrently, there are various computer software and applications that can be used in teaching activities. To make the most of information technology in teaching, teachers need to be flexible in using these tools. This article introduces some easily accessible and deployable applications for teaching, including Window Movie Maker, Paint software, Internet, Kahoot, GoAnimate, and Quizlet.Item How information technology automates and augments processes: Insights from Artificial-Intelligence-based systems in professional service operations(Wiley, 2022-07-13) Spring, Martin; Faulconbridge, James; Sarwar, Atif; Faulconbridge, JamesThis study contributes to the technology management literature on the effects of IT on operations processes by examining the use of systems based on Artificial Intelligence (AI) in professional services. The paper builds on key concepts on AI, information systems, professional work, and professional services operations management. A model is developed to explain how AI-based systems combine with humans to do work, both automating and augmenting the work of the professional, leading to process improvement and extension of the service offering. The study uses case-based research in two law firms and two accountancy firms using AI-based systems. It shows that AI-based systems are used selectively, mainly on high-volume, back-office tasks, across the sequence of stages in the professional service process—diagnosis, inference, and treatment. Automation using AI relieves professionals from repetitive tasks, while AI achieves augmentation by buffering professionals from low-value activity, making their expertise scalable and providing new analytical insights. System use can improve performance in delivering core professional services and enable service extension into additional, high-value advisory work. The model and research approach have potential implications for other emerging areas of technology management in OM.Item Relational dynamics in information technology outsourcing: An integrative review and future research directions(AJMR, 2023-06-09) Ngah, Elvis; Tjemkes, Brian; Dekker, HenriThis paper reviews the literature on relational dynamics in information technology outsourcing (ITO) relationships, a type of interorganizational relationship (IOR) between client and vendor firms that can vary considerably in complexity. While relational dynamics are understood to reflect changes in an IOR ex-post contract which can substantially influence relationship performance and development, prior IOR research is limited in its conceptualization. The extensive ITO literature offers fertile ground for exploring this limitation but has advanced different conceptualizations and is fragmented in empirical findings, which warrants a systematic assessment. We conduct an integrative review of 127 peerreviewed empirical studies to enhance our understanding of the constituents of relational dynamics. The findings reveal that relational dynamics involve the occurrence and management of tensions within and across four relationship development stages (transactional, strategic, transformational, and termination). For each stage and between stages, we identify the main tension, the firms’ strategies to manage the tension, and the outcomes. Based on these findings, we develop an integrative framework that offers a comprehensive and multifaceted conceptualization of relational dynamics, revealing that as ITO arrangements progress (or regress), partner firms are confronted with structural and transitional tensions inherent in relationship stability and instability. Based on this framework, we offer future directions for developing a more comprehensive understanding of relational dynamics in ITO and, more broadly, IORs.Item Benefits management and Information Technology work distributionKjetil Holgeid, Knut; Krogstie, John; Mikalef, Patrick; E. Saur, Eirik; I. K. Sjøberg, DagItem Cần Thơ: Ứng dụng công nghệ thông tin vào truy xuất nguồn gốc sản phẩm, hàng hóa(Tạp chí khoa học và công nghệ Việt Nam, 2023) Trần, Thế DuyĐể minh bạch hóa thông tin về nguồn gốc xuất xứ, chất lượng sản phẩm nông sản của địa phương, Trung tâm Ứng dụng Tiến bộ Khoa học và Công nghệ (KH&CN) thuộc Sở KH&CN TP Cần Thơ đã xây dựng và đưa vào vận hành hệ thống công cụ phục vụ đăng ký và truy xuất nguồn gốc sản phẩm hàng hóa dựa trên mã QR và cổng thông tin điện tử: check.cantho.gov.vn, góp phần chuẩn hóa quy trình sản xuất, đảm bảo an toàn và truy xuất được nguồn gốc sản phẩm, đáp ứng nhu cầu thị trường...